کد خبر : 208899
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مهر 1403 - 12:11

کبد چرب الکلی چیست و کبد الکلی چه علائمی در فرد بیمار ایجاد می کند؟

کبد چرب الکلی چیست و کبد الکلی چه علائمی در فرد بیمار ایجاد می کند؟

  مصرف الکل عوارض ناخوشایندی مانند بروز کبد الکلی یا بیماری کبد مرتبط با الکل (ARLD) به همراه دارد. ابتلا به این وضعیت باعث آسیب‌رسیدن به کبد می‌شود و شامل چند مرحله است. مراحل ابتلا به کبد چرب الکلی علائم و عوارض متعدد و ناخوشایندی مانند خستگی، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ به همراه می‌آورند.

 

مصرف الکل عوارض ناخوشایندی مانند بروز کبد الکلی یا بیماری کبد مرتبط با الکل (ARLD) به همراه دارد. ابتلا به این وضعیت باعث آسیب‌رسیدن به کبد می‌شود و شامل چند مرحله است. مراحل ابتلا به کبد چرب الکلی علائم و عوارض متعدد و ناخوشایندی مانند خستگی، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ به همراه می‌آورند. با توقف مصرف الکل و تغییر سبک زندگی، اجازه ندهید که انواع بیماری کبدی برایتان رخ دهند و حتی تهدیدی برای زندگی‌تان باشند. با مراجعه به دکتر گوارش، باید راه درمان کبد الکلی را پیش بگیرید و عوارض را به حداقل برسانید.

 

 

کبد الکلی چیست؟

بیماری کبدی مرتبط با الکل مشکلی شایع، اما قابل پیشگیری است. سه نوع بیماری کبدی مرتبط با الکل وجود دارد. بسیاری از افرادی که به شدت الکل مصرف می‌کنند، به مرور دچار یکی از این وضعیت‌ها می‌شوند. در واقع، کبد الکلی طی مراحل زیر پیش می‌رود و وضعیت بسیار ناخوشایندی را در بدن به وجود می‌آورد:

 

  • کبد استئاتوز (چرب)؛ این بیماری تجمع چربی در داخل سلول‌های کبد است و منجر به بزرگ‌شدن کبد می‌شود. کبد استئاتوز شایع‌ترین مشکل کبدی ناشی از الکل است.
  • هپاتیت حاد؛ هپاتیت مرتبط با الکل یک التهاب حاد کبدی است. در این وضعیت، سلول‌های کبدی می‌میرند و به‌ دنبال این روند، اسکار یا زخمی دائمی ایجاد می‌شود.
  • سیروز؛ بیماری سیروز کبدی مرتبط با الکل تخریب بافت طبیعی کبد است. این وضعیت به جای بافت کبد در حال فعالیت، بافت اسکار باقی می‌گذارد. در این شرایط، کبد دیگر به درستی عمل نخواهد کرد.

کبد چرب الکلی گرید ۱ قابل کنترل است. هرچقدر که بیماری بیشتر پیش می‌رود، وضعیت خطرناک‌تر می‌شود. زمانی که کبد چرب الکلی گرید ۳ رخ می‌دهد، کنترل اوضاع بسیار دشوار خواهد بود. یادتان باشد که کبد عضو بزرگی است و در زیر دنده‌ها در سمت راست شکم قرار دارد. این عضو:

 

  • برای کمک به هضم غذا، صفرا می‌سازد.
  • به تصفیه مواد زائد از بدن کمک می‌کند.
  • قند مورد نیاز برای تأمین انرژی را ذخیره می‌کند.

کبد پروتئین‌های لازم برای نقاط مختلف بدن را هم می‌سازد. برای مثال، پروتئین‌هایی که برای لخته‌شدن خون مورد نیاز هستند. جهت پیگیری وضعیت سلامت کبد باید حتماً به دکتر گوارش مراجعه کنید. اگر الکل مصرف می‌کنید و علائمی ناخوشایند در شما پدید آمده، سریع‌تر به دکتر بروید و مصرف را ترک کنید.

 

تفاوت کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب دو شکل دارد، یکی حالت معمولی و غیرالکلی و دیگری کبد چرب ناشی از مصرف الکل. در مورد نخست، عواملی مانند اضافه وزن، دیابت و سندرم متابولیک باعث بروز مشکل می‌شوند. بیماری کبد چرب الکلی در صورت مصرف بیش از حد الکل به وجود می‌آید و ظاهراً داشتن برخی از ژن‌ها هم در بروز آن نقش دارند.

علائم کبد چرب الکلی چیست؟

خبر بد درباره کبد چرب الکلی این است که تا زمان پیشرفت شدید بیماری، معمولاً هیچ نشانه و علامت خاصی از این وضعیت در فرد مبتلا دیده نمی‌شود. یادتان باشد که کبد بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌تواند خود را بازسازی کند.

 

زمانی که بیماری پیشرفت می‌کند، نشانه‌هایی به شرح زیر بروز می‌کنند:

 

  • کاهش وزن
  • از دست‌دادن اشتها
  • تورم در مچ پا و شکم
  • گیجی یا خواب‌آلودگی
  • استفراغ خون یا دفع خون در مدفوع
  • زردشدن سفیدی چشم یا پوست (یرقان)

اگر به طور منظم الکل بیش از حد مصرف می‌کنید، به پزشک عمومی مراجعه کنید و با آزمایش‌های مربوط و مشخص، متوجه وضعیت خود شوید. نگذارید که غافل‌گیری رخ دهد و کار به‌جایی برسد که دیگر امکان درمان موثر وجود نداشته باشد.

 

 

علت کبد الکلی چیست؟

بیماری کبد الکلی در اثر مصرف زیاد الکل ایجاد می‌شود. وظیفه کبد تجزیه الکل است. اگر بیشتر از ظرفیت این عضو، الکل بنوشید، امکان پردازش مواد مقدور نخواهد بود. در نتیجه، این عضو مهم از بدن آسیب می‌بیند. هر فردی که الکل مصرف می‌کند، در معرض خطر ابتلا به کبد الکلی است. در مراحل پیشرفته‌تر هم احتمال بروز مشکلاتی جدی‌تر مانند هپاتیت ای و سیروز وجود دارد. هنوز علت دقیق وقوع این بیماری‌ها در جریان مصرف زیاد الکل کاملاً مشخص نیست. با این حال، عواملی مانند ژنتیک در این میان از متهمان ردیف نخست هستند.

 

تشخیص و درمان بیماری‌های گوارشی و اختلالات مرتبط با معده، کبد، پانکراس، روده کوچک و بزرگ، مجرای صفراوی و مری از وظایف متخصص گوارش و کبد است. این متخصص با استفاده از روش‌های تشخیصی مانند کولونوسکوپی، آندوسکوپی معده، سونوگرافی و آزمایش خون، بیماری‌هایی مانند زخم معده، اسپاسم مری، رفلاکس معده، سندرم روده تحریک‌پذیر، ورم معده، کولیت روده، هپاتیت ویروسی، اسهال، سنگ کیسه صفرا، سیروز کبدی، سرطان کبد، کبد چرب و نارسایی کبدی را تشخیص داده و درمان می‌کند.

بیماری‌هایی مانند سرطان معده، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و عفونت‌های گوارشی نیز از دیگر مواردی هستند که توسط دکتر گوارش و کبد بررسی و درمان می‌شوند. این متخصصان با دقت و تخصص خود به بررسی و مدیریت بیماری‌های پیچیده گوارشی پرداخته و به بیماران خود کمک می‌کنند تا سلامت خود را بازیابند.

اگر با مشکلات گوارشی یا کبدی روبرو هستید، مراجعه به یک متخصص گوارش و کبد ضروری است.

 

چگونه می‌توان از کبد الکلی جلوگیری کرد؟

موثرترین راه برای جلوگیری از کبد چرب الکلی، توقف نوشیدن مشروبات الکلی است. محدودکردن مصرف الکل و بهره‌مندی از رژیم غذایی سالم مانع از ابتلا به مشکلات کبد می‌شود. با داشتن زندگی سالم، از وقایع ناخوشایندی مانند پیوند کبد جلوگیری به عمل بیاورید.

 

برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات کبدی، به توصیه‌های زیر هم دقت کنید:

 

  • به مردان و زنان توصیه می‌شود که به طور منظم، بیش از ۱۴ واحد در هفته مصرف نکنند.
  • اگر به اندازه ۱۴ واحد الکل در هفته می‌نوشید، مصرف نوشیدنی خود را در طی ۳ روز یا بیشتر پخش کنید.
  • اگر می‌خواهید مصرفتان را کم کنید، هر هفته چندین روز بدون نوشیدنی داشته باشید.

یادتان باشد که هر واحد الکل برابر با حدود ۲۵ میلی‌لیتر است. حتی اگر سال‌هاست که الکل زیادی مصرف می‌کنید، کاهش یا قطع مصرف الکل فواید کوتاه‌مدت و بلندمدت فراوانی برای کبد و سلامت کلی شما خواهد داشت. با ترک آن، خود را از ابتلا به بیماری‌ های کبدی مختلف دور کنید.

 

برای درمان کبد الکلی به چه دکتری مراجعه کنید؟

اگر دچار کبد الکلی شده‌اید، باید به دکتر گوارش مراجعه کنید. این دکتر به خوبی می‌داند که تخصص گوارش و کبد چیست و در نتیجه، در مسیر تشخیص کبد الکلی و درمان آن، انتخاب‌های درستی را پیش می‌گیرد. درمان انواع بیماری کبدی از بیماری کبد الکلی (ALD) تا سیروز کبدی و…، بسیار حساس است. اگر این عضو مهم و حیاتی بدن آسیب ببیند، بسیاری از عملکردهای دیگر هم به مخاطره می‌افتند. بنابراین، اقدامات درمانی به‌موقع و صحیح از اهمیت زیادی برخوردارند. با ترک مصرف بیش از حد الکل و توجه به زندگی سالم، مانع از ایجاد بیماری‌های کبدی مانند سرطان کبد شوید. در صورت وجود هرگونه اختلال در عملکرد این عضو از بدن هم به پزشک متخصص گوارش و کبد در سامانه نوبت آنلاین دکتردکتر(https://drdr.ir/) مراجعه کنید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رپورتاژ آگهی برای افزایش رتبه سایت و برندینگ کسب و کار

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح